Het streamen van films en series is de afgelopen jaren ongelooflijk populair geworden. Het gebruik van streamingdiensten als Netflix, Prime en Disney+ valt bijna niet meer weg te denken in de gemiddelde huiskamer. De vraag is daarom of er nog wel groei mogelijk is. Zal de vraag naar deze streamingdiensten blijven groeien in 2022? Of is het punt van verzadiging in de markt al bereikt?

De drie groten: Netflix, Prime en Disney+

Om te begrijpen wat de stand van zaken in het land van streamingdiensten is, kijk je natuurlijk in de eerste plaats naar de olifant in de kamer: Netflix. De streamingdienst bestaat al veel langer dan sommigen wellicht zouden denken en werd al in 1997 opgericht. In de afgelopen jaren is Netflix echter gigantisch gegroeid dankzij onder meer goede internetaansluitingen en een breed aanbod van films en series om te streamen. Ook investeerde Netflix flink in het produceren van eigen content. Netflix bereikte de mijlpaal van meer dan 200 miljoen betalende abonnees eind 2020.

Waar Netflix al bijna bejaard te noemen valt en synoniem staat voor streamingdiensten in het algemeen, zijn diensten als Disney+ en Amazon Prime Video in een recenter verleden opgestart. Amazon’s streamingdienst is een goede tweede, met een oprichtingsjaar van 2006. Disney+ daarentegen bestaat nog maar een paar jaar en werd opgericht in 2019. Amazon Prime Video schurkt al dicht tegen Netflix aan en heeft in korte tijd ruim 170 miljoen abonnees vergaard. Disney’s streamingdienst staat op afstand derde met ongeveer 110 miljoen betalende abonnees. De groei is echter rap, met een verdubbeling van het aantal abonnees in 2020.

Groeiende populariteit van online content

De vogelvlucht van online streamingdiensten is onderdeel van een bredere ontwikkeling. Steeds meer mensen consumeren hun entertainment online. Waar mensen in het verleden voornamelijk naar de bioscoop gingen om een film te zien, kunnen ze deze nu on-demand en vanuit het gemak van hun woonkamer thuis kijken wanneer ze maar willen. Hetzelfde gebeurt ook met bijvoorbeeld casino’s. Websites zoals Bet777 bieden een on-demand casino-ervaring die je overal kunt krijgen en vormen zo een aantrekkelijk alternatief voor een fysiek casino.

Hoewel de drie grote streamingdiensten daarom al grote aantallen gebruikers hebben, is de verwachting dat er de komende jaren nog steeds een groeiende vraag naar de diensten zal zijn. Dat heeft vooral te maken met het feit dat grote markten, vooral in opkomende economieën buiten Europa, nog nauwelijks ontgonnen zijn. Door het ontwikkelen van lokale content hopen de streamingdiensten ook de middenklassen in deze landen te porren voor een abonnement op hun service.

Moordende concurrentie betekent blijvende vraag

Ook belangrijk voor het voorspellen van een groeiende vraag naar streamingdiensten in 2022 is de grote concurrentie op de streamingmarkt. Met de recente lancering van Disney+ zijn de rechten van veel populaire films en series van Netflix verdwenen. De fragmentatie van het streaminglandschap zorgt ervoor dat consumenten vaak minstens twee abonnementen van een streamingdienst zullen hebben om hun favoriete films en tv-series te kijken. Dit blijft daarom de komende jaren de groei aan abonnees boosten, zo is de verwachting.

De rek bij kleinere streamingdiensten zoals AppleTV+ is er bovendien ook nog niet uit. De concurrentie tussen deze diensten zorgt voor meer content en een relatief lage prijs voor instappende consumenten. Daarom zal de algehele vraag naar streamingdiensten voorlopig nog wel aanhouden.